POLKI FOLKI XIV 2025 „Tradycja i Folklor Złotem Podhala„
Polki Folki to wydarzenie, które od lat nie ma sobie równych w Polsce – wydarzenie kulturalno- artystyczne, ogromny performance z największym pokazem mody Folk w kraju, łączący tradycję, sztukę i nowoczesny design w sposób, który wymyka się wszelkim schematom. Edycja 2025 pod hasłem „Tradycja i folklor złotem Podhala” celebruje bogactwo kultury, pasję i kobiecą siłę, oprawione w złoto – symbol splendoru, blasku i natury Podhala. Tegoroczna edycja obejmuje aż 12 pokazów, a dodatkowo w rolach modelek pojawią się Kobiety Pasji, które swoją działalnością wspierają i inspirują.
31 października 2025 roku w Nosalowy Dwór Resort & Spa w Zakopanem odbędzie się czternasta edycja wyjątkowego wydarzenia łączącego tradycję, sztukę, kulturę i design – Polki Folki XIV, której organizatorem jest Fundacja Made in Podhale. Tegoroczna edycja „Tradycja i Folklor Złotem Podhala” celebruje regionalne dziedzictwo, łącząc tradycję i folklor z nowoczesnym wzornictwem oraz sztuką. Złoto Podhala to jego najcenniejsze skarby: bogactwo kultury, piękno natury, majestat gór i barwy krajobrazu, które inspirują projektantów i artystów do tworzenia wyjątkowych dzieł.
Kogo będziemy mogli podziwiać na Polki Folki w tym roku?
Wśród projektantów znajdą się Anna Maria Zygmunt, której kolekcja „РУСИНКА / Rusynka” czerpie z kultury Rusinów Karpackich, łącząc ręcznie robione koronki i hafty z modą zrównoważoną oraz performatywnym rytuałem pamięci. Barbara Cały pokaże złotą kolekcję inspirowaną podróżą po Dubaju, łącząc ręczne koronki z materiałami z recyklingu w innowacyjnym designie zero waste.
Ewa Zbaraszewska zaprezentuje kolekcję Art Déco, inspirowaną twórczością Tamary de Łempickiej i Malevicha, tworzoną z naturalnych tkanin w lokalnych manufakturach i docenianą na międzynarodowych pokazach. Haft Fashion & Paradnica pokażą „Złote babie lato” – kolekcję, w której tradycyjne podhalańskie wzory łączą się z jesienną paletą barw i nowoczesnym designem.
Jadwiga Możdżer – kolekcja „Callas” inspirowana jest życiem i karierą Marii Callas opowiada o przemianach kobiety-artystki – od niewinności po dojrzałość naznaczoną osobistymi stratami. Sylwetki wykorzystują motywy kwiatowe i symbolikę Kintsugi, w których pęknięcia wypełnione złotem podkreślają, że doświadczenia i trudności stają się źródłem wyjątkowego piękna. „Callas” to hołd dla artystycznej wrażliwości i siły kobiecej.
Justyna Gamoń Wesołowska – „Chłopki” to odważna reinterpretacja Lasowiaków z autorskimi projektami lnu i denimu oraz nadrukami Marii Kozłowej, podkreślającymi lokalną tożsamość. Palomanegra Bijou- kolekcja CONSTELLA to biżuteria inspirowana kosmosem, z perłami, formami geometrycznymi i lustrzanymi refleksami.
Mariola Turbiarz – „Złote Ramy Marzeń” celebruje kobiecość i indywidualizm poprzez przestrzenne konstrukcje i zrównoważone materiały. Paulina Sitek – RE/FORM odkrywa procesy produkcji w minimalistycznych formach z autorskimi nadrukami, a Wioletta Podsiadlik w kolekcji Wild Reverie zaprezentuje połączenie natury i nowoczesnego minimalizmu inspirowane malarstwem Bartosza Frączka, z organicznymi kształtami i ziemistą paletą barw.
Łódzka projektantka Patrycja Plesiak zaprezentuje „Gold Muse” – wieczorowe kreacje z delikatnych złotych tkanin, siatek i cekinów, wykorzystując organiczne formy i paletę ziemi oraz zieleni.
W wydarzeniu obok projektantów udział wezmą także Jubiler Sezam oraz Salon Optyczny Oko-Trend – Urszula Lasek, prezentujący biżuterię oraz modę okularową najwyższej jakości.
Na finałowy pokaz Polki Folki goście co roku czekają z największym zainteresowaniem. Pokaz Folk Design Anety Larysy Knap, która po raz kolejny zaprezentuje swoje mistrzowskie wzornictwo. Kolekcja GOLD II obejmuje garnitury, płaszcze i garsonki w odcieniach złota, bordo, granatu i zieleni, inspirowane kolorami i wzorami jesiennego Podhala. Pokaz uzupełnia biżuteria marki ANUI – „Zanim Zobaczysz”, prezentująca monumentalne nausznice i kolczyki w barwach złotej jesieni, które maksymalnie przyciągną wzrok gości swoją ekspresją i finezją.
KOBIETY PASJI
Polki Folki to przestrzeń dla kobiet przedsiębiorczych, artystek i liderek kultury. To tu tradycja spotyka nowoczesność, networking, wymiana doświadczeń i inspiracji tętnią w rytmie kreatywności, a wyjątkowe kobiety stają się ambasadorkami tej przestrzeni.
W tym roku na wybiegu pojawią się Edyta Golec, wokalistka i skrzypaczka, współzałożycielka legendarnego zespołu Golec uOrkiestra. Natalia Niemen, utalentowana wokalistka i córka Czesława Niemena, znana z wyjątkowej wrażliwości artystycznej i głębokiego wyrazu. W pokazie weźmie także udział Maja Todd, Miss Polonia 2025, studentka globalnego biznesu i finansów, która angażuje się w projekty społeczne Fundacji Miss Polonia oraz będzie reprezentować Polskę w wyborach Miss World.
Również Dominika Ćosić, dziennikarka i publicystka międzynarodowej telewizji Euronews, wniesie do pokazu swój niepowtarzalny intelektualny i artystyczny wkład,. Ania Jachimek, multimedalistka sportów wodnych, będzie poraź kolejny promować odwagę i wytrwałość kobiet w sporcie, podkreślając, że Polki Folki to przestrzeń dla kobiet, które inspirują i działają na rzecz rozwoju kultury i społeczności.
Agnieszka Dyk wokalistka zespołu Brathanki,charyzmatyczna wokalistka, znana z mocnego głosu i żywiołowych występów scenicznych. Ukończyła dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim, co świadczy o jej wszechstronnych zainteresowaniach. Poza muzyką angażuje się w działalność charytatywną i wspiera inicjatywy kulturalne w Polsce.
Magdalena Lubacz (Maluba), zwyciężczyni programu „Projekt Lady”, influencerka i modelka, doda wydarzeniu świeżości i młodzieńczej energii.
Obecność tych kobiet to nie tylko wsparcie dla wydarzenia – to manifestacja siły, kreatywności i oddania polskiej kulturze, dzięki któremu Polki Folki stają się platformą łączącą sztukę, modę, kobiety i inicjatywy społeczne.
Sztuka Polki Folki
Polki Folki to nie tylko moda i inspiracje folklorem – to przestrzeń dla polskiego designu i sztuki najwyższej klasy. Tegoroczna edycja prezentuje dzieła artystek i artystów, którzy w unikatowy sposób łączą tradycję z nowoczesnością.
Tamara de Łempicka, ikona stylu art déco, zostanie pokazana w multimedialnej galerii, po raz pierwszy w Polsce w tak imponującym, wielkoformatowym wydaniu. Jej twórczość, łącząca elegancję, zmysłowość i siłę kobiecości, inspiruje artystów i projektantów na całym świecie, a obecność jej dzieł podkreśla rangę Polki Folki jako wydarzenia łączącego modę, sztukę i technologię.
Maggie Piu, malarka i rysowniczka z wykształcenia architekt, zaprezentuje cykle obrazów poświęcone kobiecie, w których ornament, symbolika i idealizm magiczny tworzą wyjątkową atmosferę. Jej prace, obecne w kolekcjach prywatnych na całym świecie, zapraszają widza do odkrywania piękna, miłości i zachwytu, przywracając emocje często wypierane przez współczesną sztukę.
Katarzyna Barré, francusko-polska artystka, pokaże malarstwo, rysunek i rzeźbę w drewnie i kamieniu, pełne barw i wspomnień z dzieciństwa, inspirowane polskim folklorem. Jej twórczość to połączenie nostalgii z nowoczesnym spojrzeniem na sztukę, gdzie każda praca jest zaproszeniem do refleksji nad pięknem i kulturowymi korzeniami.
Idalia Roberta Kurowska, artystka interdyscyplinarna, wnosi do wydarzenia muzykę, ruch, słowo i obraz, tworząc autorskie performance. Jej twórczość, łącząca oniryzm, gotyk i naturę, oraz praca holistyczna z ciałem i duchem, podkreślają głębię artystyczną Polki Folki, pokazując, że sztuka i kreatywność są jednością – terra mater.
Polki Folki to wyjątkowe wydarzenie, które w mistrzowski i artystyczny sposób łączy design, sztukę, muzykę, kulturę i modę, celebrując kreatywność, kobiecość, polską tradycję i sztukę, w tym roku w kolorach „Złotego Podhala”.
Od 14 lat koncepcję i stronę artystyczną wydarzenia kreuje Aneta Larysa Knap, pomysłodawczyni i organizatorka projektu, której wizja czyni Polki Folki symbolem współczesnego, nowoczesnego folkloru. Część merytoryczną koordynuje Edyta Gąsior, prezes Fundacji Made in Podhale i właścicielka marki ANUI Jewelry, wnosząc elegancję, profesjonalizm i kobiecą energię biznesową. Producentem wydarzenia jest Andrzej Kuczyński, menedżer z doświadczeniem operacyjnym i pasją do nowoczesnych form eventowych.
Tegoroczna edycja zgromadzi ponad 600 osób na widowni i blisko 200 w strefie backstage, tworząc imponującą przestrzeń artystyczno- produkcyjną. Organizatorzy zapraszają do śledzenia profilu Polki Folki na Facebooku, gdzie dostępne są szczegółowe informacje o wydarzeniu oraz lista partnerów wspierających projekt.