1. Gospodarowanie zasobem nieruchomości Skarbu Państwa, a w szczególności:
    ich ewidencjonowanie, wycena, sporządzanie planów wykorzystania, egzekwowanie należności za ich wykorzystywanie, nabywanie, zbywanie, obciążanie nieruchomości Skarbu Państwa ograniczonymi prawami rzeczowymi.
  2. Oddawanie nieruchomości w trwały zarząd i użytkowanie wieczyste, ustalanie i aktualizacja opłat.
  3. Opiniowanie podziału nieruchomości stanowiącej własność Skarbu Państwa, Powiatu lub Województwa.
  4. Wykonywanie zadań w sprawie wywłaszczeń, ograniczeń sposobu korzystania
    z nieruchomości i odszkodowań z tych tytułów.
  5. Wydawanie decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.
  6. Przekazywanie nieruchomości Skarbu Państwa na cele szczególne.
  7. Wykonywanie zadań z zakresu zwrotu nieruchomości wywłaszczonych i wypłat odszkodowań za nieruchomości wywłaszczone.
  8. Wykonywanie zadań z zakresu ustalania i wypłat odszkodowań za grunty zajęte pod drogi publiczne i tereny PKP oraz odszkodowań za grunty przejęte na Rzecz Skarbu Państwa lub JST w oparciu o decyzje ZRID.
  9. Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o ujawnieniu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego.
  10. Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o Krajowym Zasobie Nieruchomości.
  11. Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych.
  12. Realizacja obowiązków wynikających z ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów.
  13. Regulacja nabycia nieruchomości pod drogi publiczne powiatowe w trybie ustawy przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną.
  14. Gospodarowanie powiatowym zasobem nieruchomości w myśl ustawy o gospodarce nieruchomościami, a w szczególności : podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym
    w sprawach dotyczących własności lub innych praw rzeczowych na nieruchomości,
    o stwierdzenie nabycia spadku, o stwierdzenie nabycia własności nieruchomości przez zasiedzenie, składanie wniosków o założenie księgi wieczystej dla nieruchomości powiatowej oraz o wpis w księdze wieczystej.
  15. Przygotowywanie i zawieranie umów zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami.
  16. Sporządzanie dokumentacji i występowanie z wnioskami do wojewody o przekazanie
    mienia na rzecz Powiatu.
  17. Sporządzanie deklaracji na podatek od nieruchomości.
  18. Sporządzanie informacji o stanie mienia powiatowego.