W Bukowinie Tatrzańskiej na Podhalu odbyło się spotkanie w ramach Forum Współpracy dla Podtatrza. To zespół m.in. samorządowców, który monitoruje rządowy Program Rozwoju Systemu Komunikacyjnego i Transportu na Podtatrzu. Chodzi o realizację projektu modernizacji sieci dróg, kolei i transportu w południowej Małopolsce który przygotuje region na zwiększony ruch po zakończeniu trwającej właśnie modernizacji zakopianki.  W przeciwnym wypadku bowiem jak mówią eksperci – przebudowa drogi nic nie da, a nawet może pogorszyć sytuację komunikacyjną na Podhalu. Służyć temu ma projekt rządowy, który został sformułowany 2 lata temu i przyjęty przez Radę Ministrów, a w tej chwili jest w początkowej fazie realizacji.

Trwa modernizacja zakopianki – ostatnie prace na odcinku od Lubnia do Rabki jak i na kolejnym odcinku od Rabki do Nowego Targu Oznacza to, że już wkrótce właśnie do stolicy Podhala będzie można dojechać samochodem łatwiej i szybciej. A to oznacza, że pod Tatry może przyjeżdżać więcej osób niż do tej pory. Aby Podhale nie utonęło w korkach niezbędne są liczne inwestycje, w tym modernizacja trasy kolejowej z Krakowa do Zakopanego tak aby podróż pociągiem pod Tatry zajmowała znacznie mniej czasu niż obecnie. – Chcę przypomnieć, że i tu trwają już prace modernizacyjne m.in. tak aby pociągi mogły jeździć znacznie szybciej – mówi Piotr Bąk starosta tatrzański.  – Skutkiem ubocznym tego jest, że na czas prac remontowych i inwestycyjnych na poszczególnych odcinkach przerywany jest ruch kolejowy. Jednocześnie jednak PKP zapewnia zastępczą komunikację autobusową. Od września realizowany będzie odcinek Nowy Targ – Zakopane, gdzie funkcjonuje Podhalańska Kolej Regionalna, która w zawiązku z tym będzie zawieszona, ale działać właśnie będzie zastępcza komunikacja samochodowa. Co równie ważne prace na czas wakacji są zawieszane i wtedy pociągi dalekobieżne, regionalne i lokalne mogą bez przeszkód pokonywać linię kolejową Krakow Zakopane. Ważne, że powrót normalnego rozkładu jazdy pociągów na trasie Kraków Zakopane wrócił już od 25 czerwca. - Kolejarze na czas wakacji wstrzymują prace remontowe i modernizacyjne tak by turyści z naszego województwa mogli dojechać koleją do Zakopanego – przypomina Łukasz Smółka wicemarszałek województwa Małopolskiego. – Podczas spotkania w Bukowinie Tatrzańskiej na Forum poruszyliśmy także kwestie nowego taboru dla Podhalańskiej Kolei, która cieszy się dużą popularnością. Samorząd Województwa zamówił nowoczesne składy które m.in. mogą pojawić się na Podhalu. Forum to też miejsce wymiany informacji, które z zadań mają już finansowanie i wchodzą w fazę realizacji, a niektóre z nich są dopiero na etapie koncepcji. Oczywiście najistotniejszą kwestią są tutaj środki finansowe, dlatego dzisiaj przy okazji tego spotkania będziemy rozmawiać na temat zintegrowanych inwestycji terytorialnych, a to bezpośrednio wiąże się ze środkami europejskimi. Władze Małopolski przypominają, że jesteśmy na końcu starej perspektywy finansowej 2014 - 2020 i tym samym wchodzimy w nową perspektywę środków europejskich 2021 – 2027, które również będą dedykowane dla mieszkańców województwa małopolskiego i na inicjatywy oddolne jakimi są właśnie zintegrowane inwestycje terytorialne. Jeśli chodzi o rozwój sieci komunikacyjnej to tutaj samorząd pamięta zarówno o modernizacji i rozbudowie dróg jak i sieci kolejowych. – Dla nas istotnym jest to, że tam, gdzie zakończone są prace modernizacyjne znacznie skraca się czas dojazdu do pracy czy szkoły naszych mieszkańców – podkreśla wicemarszałek Łukasz Smółka. - Województwo Małopolskie liczy na to, że przewoźnicy, którzy kursują w naszym regionie jak Koleje Małopolskie, Przewozy Regionalne czy też Koleje Śląskie będą inwestowały także swój tabor tak, aby podróż odbywała się w maksymalnie komfortowych warunkach. Po pandemii widzimy, że coraz więcej pasażerów wraca do pociągów, bo kolej jest bezpieczna, a przede wszystkim czas dojazdu nią jest krótki. Znaczna część podróżnych kursujących pomiędzy lotniskiem Balice a Wieliczką czy Krakowem przed pandemią stanowiło 30 proc. podróżujących koleją. Podobnym zainteresowaniem cieszyło się połączenie Tarnów – Katowice. Liczymy, że w kierunku Zakopanego turyści jak i pracownicy z Nowego Targu czy Zakopanego chętnie będą korzystać z połączeń kolejowych. Główne prace modernizacyjne zakończą się w 2023 roku, a to nie tak odległa perspektywa. Modernizacja linii kolejowych ważna jest również w lokalnych regionach i przy okazji rozważane są również cały czas różne, nowe  warianty i rozwiązania na lokalnych odcinkach. – Pojawiła się okazja, aby zmienić np. wysokość przejazdu pod torami z drogi krajowej, z Zakopianki na Olczę – podaje przykład Piotr Bąk starosta tatrzański. – Tak aby autobusy czy ciężarówki mogły korzystać bezpiecznie i bez ograniczeń z tego przejazdu. Wymaga to jednak podniesienia na długim odcinku całej linii kolejowej, a to skutkuje odcięciem dostępu poprzez przejazdy kolejowe do położonych na północ od Ustupu terenów i musimy rozwiązać problem innego dojazdu do tych terenów.  


  • smolka
  • smolka2
  • smolka3