Sprawy związane z wydawaniem praw jazdy i rejestracją samochodów to jedna z kompetencji Starostwa Tatrzańskiego. Co ważne – część z tych spraw możemy załatwić, umawiając wcześniej swoją wizytę drogą elektroniczną. Ale na sprawne i w miarę szybkie załatwienie niezbędnych formalności mogą również liczyć ci, którzy tego nie zrobią. Codziennie bowiem w popularnym biletomacie jest 10 wolnych terminów, dla klientów, którzy wcześniej mimo wszystko się nie umówili. Co bardzo ważne – przed wizytą warto zawsze wcześniej sprawdzić czy posiadamy wszystkie niezbędne dokumenty, aby załatwić swoją sprawę. Rozmowa z Marianem Łojkiem pełniącym obowiązki Naczelnika Wydziału Komunikacji Starostwa Tatrzańskiego.

- Wydział Komunikacji ze względu na charakter spraw to miejsce bardzo często odwiedzane przez mieszkańców, którzy muszą dopełnić wybranych formalności.

Dokładnie tak – mamy coraz większą liczbę osób, które posiadają lub zdobywają uprawnienia do kierowania pojazdami jak i nasze społeczeństwo dysponuje z każdym rokiem coraz większą liczbą samochodów – to przejaw naszych czasów. Wielu z nas nie wyobraża sobie przecież codziennego życia bez możliwości poruszania się własnym pojazdem.

- Jak wyglądają formalności jeśli chodzi o wydawanie praw jazdy?

Musimy zgłosić się do naszego Wydziału Komunikacji ze swoją fotografią, ważnymi badaniami lekarskimi i uzyskać numer PKK. Następnie udajemy się do Ośrodka Ruchu Drogowego, gdzie zdaje się egzamin. I potem uiszczamy opłatę w wysokości 100 złotych i wracamy do Wydziału Komunikacji. Obecnie wszystkie formalności, jeśli chodzi o wydanie prawa jazdy to kwestia do dwóch tygodni. Tutaj kolejna ważna informacja – w tym zakresie nie trzeba się wcześniej umawiać ani telefonicznie ani przez internet. Można powiedzieć, że formalności związane z prawem jazdy załatwiamy na bieżąco.

- Rzadko się o tym mówi, ale Starostwa to również organ administracyjny, który zatrzymuje prawo jazdy.

Niestety i takie sytuacje się zdarzają – trafiają do nas sprawy gdy np. prawo jazdy zatrzymywane jest na okres 3 miesięcy, gdy kierowca jest ukarany przez policję za przekroczenie ograniczenia prędkości w obszarze zabudowanym powyżej 50 km na godzinę. Inny przypadek to sytuacja, gdy uprawnienia do prowadzenia pojazdów mechanicznych są zatrzymywane na skutek przekroczenia limitu punktów karnych. Oczywiście zdarzają się sytuacje, że dany kierowca przekroczył wspomniany limit prędkości w obszarze zabudowanym powyżej 50 km na godzinę, ale działał w stanie wyższej konieczności. Np. transportował do szpitala osobę w ciężkim stanie – ale tutaj bazujemy na informacjach zawartych w notatce od policjantów – i na jej podstawie podejmujemy decyzję czy prawo jazdy zostanie zatrzymane na 3 miesiące czy nie. Do każdej sprawy podchodzimy indywidualnie, albo policjant na drodze odstępuje od zatrzymania prawa jazdy.

Teraz druga, ważna sprawa – rejestracja samochodów – tutaj wygląda to nieco inaczej?

Jeśli chcemy zarejestrować samochód, to umawiamy się na konkretny dzień i godzinę przez internet – wszystko znajdziemy na stronie internetowej Starostwa Tatrzańskiego. Oczywiście w tzw. biletomacie każdego dnia, gdy pracujemy jest do dyspozycji dziesięć wolnych terminów – to dla tych którym się śpieszy, bądź nie zarezerwowali wcześniej terminu załatwienia sprawy przez internet. Sama rejestracja pojazdu mechanicznego to zazwyczaj około 20 minut. Ale zaznaczam, to zależy od skomplikowania konkretnego przypadku, a z tym jest różnie. Niestety zdarzają się też bardzo przykre sytuacje: nowy właściciel przychodzi zarejestrować upragniony samochód, a my w systemie ustalamy, że był kradziony. Ostatnio mieliśmy taki wypadek – petent kupił auto na terenie Polski, przyszedł go u nas zarejestrować i okazało się, że pojazd był ukradziony. Zawsze warto to sprawdzić, np. przed kupnem ustalić pochodzenie samochodu i jego legalność w najbliższej jednostce policji.

Wracają do rezerwacji terminu przez internet – jaki jest czas oczekiwania?

Z tym jest bardzo różnie, zależy od dnia i okresu w roku. Ostatnio np. czas oczekiwania to zaledwie jeden dzień, więc to nie są jakieś odległe kolejki. I generalnie ludzie uważają, że takie wcześniejsze rezerwowanie wizyty on-line jest wygodnym rozwiązaniem. Nie muszą czekać w poczekalni na korytarzu – przychodzą w danym dniu, na konkretną godzinę i sprawia jest błyskawicznie załatwiana.

Tak w skrócie – jakie dokumenty są niezbędne do zarejestrowania pojazdu?

Podstawowa uwaga – to zależy gdzie pojazd został zakupiony. Jeśli w Polsce, to przynosimy stare tablice rejestracyjne, dowód rejestracyjny, umowę kupna lub fakturę oraz swój dowód osobisty. Jeśli samochód został kupiony za granicą, to dokument, który świadczy o zarejestrowaniu pojazdu poza granicami Polski i tablice rejestracyjne, jeśli takowe posiadał.. Do tego umowa kupna-sprzedaży i tłumaczenia dokumentów. Te ostatnie muszą być poświadczone przez biegłego – tłumaczenia nie wymagają tylko nowe dowody rejestracyjne, gdzie są oznaczenia A, B, C i D. Te starsze tego wymagają. Kolejna uwaga – Karty Pojazdu przypomnę, że zgodnie z nowymi przepisami zostały one już wycofane od września 2023 roku jak i naklejka kontrolna na szybę. Obecnie dostaje się już tylko tablice i dowód rejestracyjny. Oczywiście są osoby, które decydują się kupić tzw. indywidualne tablice rejestracyjne – to kosztuje ok. 1000 złotych. Zamawiamy je w Krakowie i tam tablicom nadaje się tzw. wyróżnik i pojazd otrzymuje niepowtarzalne tablice rejestracyjne.

Oprócz powyższych kwestii Wydział Komunikacji w imieniu Starosty jako Organu zarządzającemu ruchem na drogach powiatowych i gminnych zajmuje się również zatwierdzeniami organizacji ruchu na terenie powiatu Tatrzańskiego.