We wtorek 3 grudnia w Szaflarach Andrzej Adamczyk Minister Infrastruktury podpisał program inwestycji drogowych na Podtatrzu. Przebudowana ma być droga Szaflary - Nowy Targ, a także odcinek DK 7 z Rabki-Zdroju aż do przejścia granicznego w Chyżnem. Warto przypomnieć, że niezależnie od tego trwają już prace projektowe jeśli chodzi odcinek zakopianki od Szaflar do Zakopanego.

Droga z Rabki-Zdroju do przejścia granicznego w Chyżnem ma zostać przebudowana tak, aby stała się drogą ekspresową. Bardzo ważna jest także przebudowa zakopianki z ciągu drogowym Szaflary - Nowy Targ. Długość drogi to 6,7 km i wiedzie ona przez tereny zabudowane oraz niezabudowane. Ruch na tym odcinku drogi w latach 2015 - 2021 wzrósł o 45 proc. do ponad 22 tys. samochodów na dobę. Planowane jest na tym odcinku przebudowę zjazdów na posesje, a jest ich aż 117 oraz budowę 1200 m chodnika.

- Podpisane dzisiaj dokumenty dotyczą odcinka zakopianki od Nowego Targu do Szaflar, a więc drogi przebiegającej na terenie Powiatu Nowotarskiego. Ale trzeba tu przypomnieć, że również na terenie Powiatu Tatrzańskiego prowadzone są już konkretne prace. Chodzi tutaj m.in. o dwa skrzyżowania i ich przebudowę – na Spyrkówce gdzie fizycznie prace już się zaczęły oraz rejonu Ustupu i zjazdu na drogę w stronę Olczy i na tzw. starą drogę – tutaj trwają prace projektowe. Niezależnie od tego do rozwiązana jest sprawa zjazdu z zakopianki w Poroninie na ulicę Za Torem w Misiagach – to również kłopotliwe miejsce jeśli chodzi o Drogę nr 47. W sumie są to konkretne działania, które upłynnią ruch na odcinku Nowy Targ Zakopane. Przygotowane studium ma też wskazać takie rozwiązania, które poprawią bezpieczeństwo na drodze. Ciekawa jest koncepcja, aby na wybranych fragmentach drogi powstał też trzeci pas i takie sterowanie ruchem, że będzie on wykorzystywany naprzemiennie w obu kierunkach w zależności od tego czy większy ruch w danym momencie jest w stronę Tatr czy Krakowa – mówił podczas podpisania dokumentów Piotr Bąk starosta tatrzański.

Budowa będzie się trzymała w granicach istniejącego pasa drogowego nie wymuszając konieczności ingerencji w tereny ościenne. W planach jest m.in. aby tam gdzie to możliwe powstał trzeci pas ruchu udostępniany dla ruchu albo w stronę Zakopanego albo w stronę Krakowa w zależności od natężenia ruchu.

Projektowane zmiany mają nie tylko upłynnić ruch ale i poprawić bezpieczeństwo na podhalańskim odcinku zakopianki. Według danych policyjnych, tylko w ubiegłym roku na odcinku Nowy Targ - Zakopane doszło do łącznie 200 zdarzeń drogowych. W większości były to kolizje, ale były też wypadki. W 2022 roku zginęły na tym odcinku drogi 3 osoby.

Są szanse, że już w drugim kwartale 2028 roku wszystkie opracowania i koncepcje będą gotowe. Realizacja inwestycji miałaby się zakończyć w 2030 roku.

  • 0V5A1276
  • 0V5A1294
  • 0V5A1369
  • 0V5A1415